Общо показвания

четвъртък, 17 март 2011 г.

Превозвачите с три идеи как да смъкнат цената на дизела с 15 ст.

Превозвачите предложиха три мерки, с които, по техни изчисления, цената на горивата може да падне с 15-20 стотинки. Идеите си те представиха на среща с министрите на финансите, на икономиката и транспорта, на която по поръка на премиера трябва да представят възможните варианти за свеждане до минимум негативното влияние от увеличението на цените на горивата.
Предложенията на превозвачите представи Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). Идеята е първо, да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво и в бензините. Второ, ако тази мярка не мине пред ЕС, то да бъде освободена от акциз. Трето, да се намали т.нар. резерв на вносителите, които са длъжни да имат на складова наличност гориво за 60 дни. В същото време задълженията на държавата са за 30 дни. Сега превозвачите искат равномерно разделяне на тежестта 45 на 45, защото сегашната неравнопоставеност се калкулира в крайните цени.
Премиерът Бойко Борисов е дал срок до вторник на своите министри да отговарят на исканията на превозвачите. Столарски увери, че производителите били съгласни с техните предложения. Председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев ги оцени като единствените разумни. „Но всичко зависи от някои решения на ЕС, както и от г-н Дянков”, допълни Столарски.
Самият Дянков съобщи, че в самото начало е казал какво не може да се направи и къде нещата са предопределени – нивото на акциза на горивата не може да пада, тъй като е резултат от ангажименти, поети през 2004 г. в Предприсъединителния договор, и второ, не може да се обсъжда и темата за диференцирана ставка за горивата за ДДС. Утре Симеон Дянков е в Брюксел, където ще разговоря с европейския комисар за финансовото планиране и бюджета Алгирдас Шемета. Чака се неговото съгласие за биогоривата и за резерва, т.е. по предложенията на превозвачите.
Министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков потвърди думите на Дянков: „Очевидно няма твърде много неща, които държавата може да направи, за да влияе на цените на горивата, защото сме ограничени от размера на акцизите, които трябва да прилагаме. Съществуват малки резерви по посока биокомпонентите и електромобилите, които също са част от изпълнение на целта за 10 % енергия от ВЕИ- и биогорива в транспорта до 2020 г.”.
Всеки собственик на цистерна – вносител на гориво
И ако за пакета от три мерки, те получиха мъгляво обещание, че първо трябва да се пита Брюксел и да чакаме съгласие, то една допълнителна идея на Столарски – „големите потребители да могат да си вкарат сами гориво, като си заплащат преди да влезе цистерната в България, всички такси и налози, които имат”, получи още отсега одобрението на министър Трайков.
„Аз подкрепям превозвачите в желанието им е да могат да внасят гориво при опростени процедури при спазване на митническото и акцизно законодателство”, заяви той.
Трайчо Трайков vs. Валентин Златев
Така обаче отвори друга тема, която разгоря страстите – защо производствената цена на горивата у нас е толкова висока и има ли картелно споразумение, заради което растат цените.
Само минути преди това Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация, бе заявил: „Никой на срещата не каза и не твърдя, че има незаконно споразумения между фирмите-търговци с горива, нито, че производителят злоупотребява с господстващото си предложение”. Икономическият министър го опроверга: „Г-н Делчев е частично прав. Никой нищо не твърди и не отправя обвинения, има обаче въпроси, на които не сме получили отговор”.
После сподели въпросите без отговор. Попитан може ли държавата да се намеси в казуса с „Лукойл” и да намали печалбата, Трайков каза: „Не е възможно държавата да каже на едно частно предприятие какъв да е размерът на печалбата му. Ако тя обаче е много висока, при един нерегулиран пазар, какъвто имаме в България – свободен на горива, би трябвало останалите доставчици да могат, възползвайки се от много висока норма на печалба, с малко по-ниска да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми”.
„Че производствената цена в България, е висока, това е факт, ако се сравнят данните с останалите страни от ЕС”, категоричен бе Трайчо Трайков. Нашият акциз бил най-нисък в ЕС с изключение на Литва, но цели 10 държави са с по-евтина производствена цена плюс акциз.
„Тогава защо останалите играчи на пазара не продават по-евтино гориво?”, попита той. И предложи две хипотези: „Хипотеза № 1, защото се съобразяват с доминиращия играч – формално или неформално. Хипотеза № 2, защото ако се появят нови играчи, които искат да внесат гориво, както превозвачите искат, им е много трудно или невъзможно, или много скъпо да го направят въз основа на административни пречки”. Министърът обяви, че чака анализ от „Лукойл” по въпроса.
Пред репортерите шефът на „Лукойл” Валентин Златев заяви, че не знае, че трябва да готви анализ и отхвърли коментарите на Трайков. „Не мога да разбера защо той спекулативно взема цифри, маха акциза, но не отчита ДДС-то”, възмути се Златев.
В момента горивата в България са едни от най-евтините в Европа, отсече той. „Българският пазар е свит, не се купува така, както преди. От една година е така. Но моите постоянни разходи – като електричество, като пара, като работни заплати, те постоянно съществуват и вместо да ги разнеса между 7,5 млн. тона, което е нормалното производство на завода, ние сме на 5.2 млн. тона”, оплака се Валентин Златев.
Освен това, ако бъде намалена производствената цена, ще му се наложи да съкращава хора. „Темпът на ръст на международните цени е 23 %, ние сме ги увеличили с 12 %, това е нашата социална отговорност, ако ги намалим още повече ще трябва да започна да съкращавам хора. По същия начин утре те ще излязат да стачкуват”, каза шефът на „Лукойл”.
Златев подчерта, че тенденцията в цяла Европа е дизелът да бъде по-скъп от бензина, просто това е по-търсената суровина.

Няма коментари:

Публикуване на коментар